ULKOISTAMINEN (=toiminnan tehostaminen?!)


  
Ulkoistaminen tuntuu olevan PÄIVÄN SANA tänään ja on ollut jonkinaikaa. Tuntuu siltä, että poliitikoilla ja virkamiehillä niin valtakunnallisella-tasolla kuin kunta-tasollakin ei ole riittävästi tietoa mitä nuo sanat tarkoittavat.
 
Sanotaan, että ulkoistamalla saadaan toimintaa tehostettua ja kustannuksia alennettua. Miksi se näin olisi?
Ketkä ovat valtion ja kunnallisia laitoksia johtaneet ja kehittäneet ennen ulkoistamista?

Ei näköjään ole osattu johtaa laitoksia, eikä ymmärretty kehittää ja tehdä ja vaatia myös muilta tulosta.


Mitä ulkoistamisesta ja yksityistämisestä sitten seuraa:
 
Kustannukset saattavat aluksi näennäisesti alentua, kun työt kilpailutetaan!
Päättäjillä ei kuitenkaan ole tarkkaa tietoa töiden todellisista kustannuksista ja niiden takana olevista piilokustannuksista ja kun vielä lisäksi unohdetaan tai ei ymmärretä huomioida ulkoistettujen töiden valvonta kuluja. (Tilastot eivät näitä kerro).
 
Millä tiedoilla ja ammattitaidolla sitten ostetaan palveluja?
Kenellä esim. kunnallisella puolella on ammattitaito tähän? Palvelun tuottajilla on kyllä ”myyntimiehet”, jotka myyvät aina  halpaa tai halvempaa kuin oma tuotanto ja kehittävät omia ”prosessejaan ja toimintojaan” joiden sanojen sisältöä eivät edes itse ymmärrä!!
 
Onko ostajalla sellaista ostajaa joka osaa rutistaa ja vaatia tähän hommaan kun ei vaan voida nimittää, siihen tarvitaan myöskin ammattitaitoa ?
 
Sopimukset pitää kirjoittaa huolella ja niissä on myöskin oltava kohta kehittämisvelvoitteesta ja vuosittaisesta kustannusten alentamisesta, sekä siitä että hintaa ei voi korottaa ilmoituksella vaan se on aina erikseen neuvoteltava.
 
Sopimuksessa pitää myös olla kohta, että työt ja tehtävät voidaan hoitaa tilaaja puolesta toimittajan kustannuksella jos sopimuksen kaikkia kohtia noudateta ja mikäli joku toimittaja ei näihin kohtiin suostu niin ei toimittajalla ole ollut tarkoitustakaan noudattaa sopimusta.
 
Tämä homma ei ole pelkästään kolmen tarjouksen kysymistä ja halvimman tilaamista, jos hommasta aiotaan hyödyttää muitakin kuin palveluiden tuottajia.
 
Huhuna olen kuullut, että jos poikkeat kunnallisella puolella tarjouskyselystä niin olet poistettu saman tein tarjouskilpailusta?? vaikka tarjoaisit parempaa ja halvemmalla??
 
Miten on sitten ammattitaidon laita ulkoistetun ja yksityistetyn työn valvonnan kanssa? Jos ei ole pystytty kehittämään omia toimintoja niin miten samoilla resursseilla oletetaan valvottavan?
Tehdyt työt pitää tehdä sopimuksien mukaan jokainen pykälä toteuttaen.
Työn laadun pitää parantua entisestä koska jos taso pidetään entisenä tai päästetään jopa laskemaan niin ei ole saavutettu mitään muutakuin tulevaisuudessa nousevia kustannuksia.
 
Ulkoistaminen vaatii ostajan puolella hyvää yhteistyötä mm. ostajan ja valvontaa tekevän osapuolen välillä. 
 
 
Kustannuspuolella tulee käymään huonosti ellei saada ryhtiä pidettyä. Työt sujuvat kohtuullisesti ja kustannukset pysyvät kurissa niin kauan kun tilaajan puolella on oma organisaatio pystyssä, mutta kun se on purettu alkaa automaattiset hinnankorotuset!
 
 
 
Esimerkkejä elävästä elämästä:
 
Hämeenlinnassa on hyvänä esimerkkinä kaukolämmön hinta. Vattenfall ilmoittaa toimitusjohtajansa suulla, että siirytään käyttämään biopolttoaineita maksoi mitä maksoi kun  kerran päätös on tehty. (Ei uskoisi toimitusjohtajaksi valittavan tällaista henkilöä). Tuollaisen lausunnon jälkeen tyhmempikin ymmärtää ettei Vattenfallilla ole kehittämistarpeita ja energiapuun hintatasonkin voi pilata täydellisesti koska kaukolämmön hintaa on helppo korottaa kun tilaajilla ei ole muuta mahdollisuutta kuin maksaa.
 
 
 
Myöskin jokaisella kerrostalo asukkaalla ainakin vanhemmilla on omakohtainen kokemus ulkoistamisesta mikä ei taatusti ole tuottanut parempaa laatua ja työnjälkeä ja kustannuksetkin ovat karanneet pilviin. Mikähän tällainen voisi olla??
No kiinteistöhuolto!!! Huoltoliikkeet suorastaan kiristävät taloyhtiöitä tänään koska vanhaan talonmiessysteemin on hyvin hankala palata.
Työt voidaan tehdä huonosti ja jättää suurin osa tekemättä, sopimuksilla pyyhitään sitä yhtä paikkaa, ainoa asia mikä toimii on se kun asukas jättää avaimet sisään. Tällöin huoltomies on paikalla alta kymmenen minuutin kun saa laittaa sen 50 €:a verottomana taskuun. Tuollainen on ryöstämistä mutta kaikki tuntuvat sen hyväksyvän, ei voi kuin ihmetellä.
Huoltofirmasta tulee hinnankorotuslappu ilman neuvotteluja ja jos kysyy miten aiotte työskentelyänne kehittää jottei jatkuvaa korotustarvetta ole niin ei ymmärretä edes kysymystä ja pahimmassa tapauksessa sanotaan sopimus irti.
 
Miksi näin?
Taloyhtiöiden hallituksilla ei yleensä ole johtamisesta mitään käsitystä eikä ammattitaitoa ja isännöitsijöiden pitäisi huolehtia johtamisesta ja palveluiden ostamisesta. Väitän kuitenkin, että aniharvalla isännöitsijällä on johtamistaitoa ja lisäksi he ovat jollain tavoin kompuksessa huoltoyhtiöiden kanssa. Palveluiden ostamiseen tarvittavaa ammattitaitoa, mitä ei taida isännöinti puolelta löytyä lainkaan, muutenhan kiinteistöhuollon, talojen korjausten kuten esim. putkiremonttien hinnat eivät olisi karanneet pilviin!

Taloyhtiöiden hallitukset harvoin asettavat isännöitsijälle raameja vaan hyväksyvät heidän tekemät talousarviot, vaikkakin kysymys on heidän omista rahoistaan kun taas isännöitsijä pelehtii toisten rahoilla.
 
Johtaminen, palvelujen ostaminen ja niiden valvonta vaatii omat ammattilaisensa eikä tätä ammattitaitoa tule eikä sitä voi saada nimityksellä johonkin virkaan.
Lisäksi löytynee yksi ihminen kymmenestätuhannesta jolle voi kokemuksen myötä kasvaa sellainen ammattitaito, että pystyy hallitsemaan kaikki kolme osa-aluetta saman persoonan sisällä.
 
 

5 kommenttia artikkeliin “ULKOISTAMINEN (=toiminnan tehostaminen?!)”
  1. avatar liisamarjatta sanoo:

    No joo ..
    Kommentoin vain osaa tätä blogia.
    Tiedän kunnan jonka nimi alkaa H:lla ja joka on ”kiikun kaakun” ulkoistamansa mm. sivouspalvelut.
    Ei siinä mitään… Ihan sama kuka sen siivoojan palkan maksaa, mutta nyt käytetään näitä onnettomia ”siistijöitä” hyväksi siten, että heillä teetetään ihan sikana mm.ylitöitä, jotka eivät näy kustannuksissa koska ne annetaan vapaina , ei oteta sairastuneen tai vapaalla olijan tilalle tuuraajaa jne. ja vain siksi että näillä toimenpiteillä hinataan ”myyntihintoja alas. ” halutaa toimija joka tekee ryön vielä halvemmalla….Onko tässä mitään järkeä??? Työntekijä on kuin siivousmopp,i jonka voi vaihtaa uuteen kun vanha kuluu loppuun… näin se vain on ollut ja tulee olemaan.

  2. avatar Irma Taavela sanoo:

    Hei!

    Hienosti toit esiin tärkeitä seikkoja asian ympäriltä, näen että olet olut näiden asioiden kanssa oikeasti tekemisissä. Olen samaa mieltä kanssasi siitä ettei kehittämistä sekä yksityistämistä osata julkisella puolella oikein erottaa toisistaan tai ainakaan käsitellä toista niistä oikeanlaisella ammattitaidolla. Osittain uskon vaikuttimia olevan myös muita kun pelkkä osaamattomuus tai ymmärtämättömyys.

    Mikäli tätä tekstiä luettuaan joku ei vielä ymmärtänyt toisaalla esitettyjä versiota selkeistä uhista tai jo toteen näytetyistä mokailuista, ratakiskomallisi toivottavasti alkaa tehdä tulosta.

    Irma T.

  3. avatar upouutta "demokratiaa" sanoo:

    Näin kirjoitti Iisakki Kiemunkin keskusteluketjussa ”Mäntykodon lakkautus on iso pettymys”:

    ” Juuri tuli demarien puoluetoimistosta linjaukset kuntapolitiikan suhteen. Ilokseni voin todeta, että demarit eivät enää fakkiudu pelkkään julkiseen palvelutuotantoon, vaan nimenomaan yksityisiä voidaan puoluejohdonkin mukaan käyttää täydentämään julkista palvelutarjontaa, mikä onkin ihan perkuleen viisasta, koska se on myös jo ainoa vaihtoehto tietyin osin.”

    Tämä vanhusten kyykyttäminen eli ulkoistaminen ja julkisten palveluiden alasajo eli toiminnan tehostaminen on siis ainakin myös upouutta sosiaalidemokratiaa.

    Tuo I. Kiemungin kirjoitus on kyseisen ketjun sivulla 10 ja koko ketju on tuolla kettinkivarastossa tällä hetkellä sivulla 12. Se kannattaa lukea kokonaisuudessaan.

  4. avatar Irma Taavela sanoo:

    Hei kaikille keskustelun anonyymeille ( paitsi minä )!

    Liittyen noihin kaupunginvaltuuston puheenjohtajan linjauksiin, olen sanoakseni hyvin ”surullinen” demareiden toiminnasta Hämeenlinnassa.

    Hyväksyn myös yksityisen palvelun tarvittaessa ja nimenomaan julkisen täydentäjänä . Esimerkki voisi tulla vuosien takaa Helsingistä, jolloin laajennettiin hammashoidon oikeutta. Lain muutoksen jälkeen jonot olivat niin suuret, että niiden purkamiseen oli asiakkaiden kannalta järkevää käyttää yksityisiä. Sopimukset tehtiin kuitenkin määräajaksi, lähetteet määrättiin julkiselta puolelta samalla seuraten budjetin riittävyyttä. Erittäin tarkoin oli myös määritelty palvelun tarjoajat sekä se paljonko mistäkin toimenpiteestä saivat kaupunkia laskuttaa.

    Se kuva joka minulle on nyt jäänyt Iisakki K:n ja muiden paikallisten käsityksestä ” yksityiset täydentäjänä” on toiminta jota nyt häärätään ikäihmisten palveluissa. Kovin ei ole yhteneväinen vasemmistolaisen ajatusmaailman kanssa johon pyrkimykset avoimuuteen ja todelliseen demokratiaan kuuluvat oleellisena osana.

    Päätökset ja sopimukset tästä julkisen vanhustenhoidon alasajosta on kaiken järjen mukaan tehty jo hyvissä ajoin ennen edellisiä kuntavaaleja, puhumattakaan siitä, ettei lopullista demokraattista asiasta ole kaupunginvaltuustossa vielä edes tehty. Törkeää!

    Miten yksityiset ymmärsivät alkaa rakentamaan yksikköjään Hämeenlinnaan juuri viime keväänä ja jokainen ymmärtää suunnitelmien niiden rakentamiseksi alkaneen paljon ennen.

    Mikäli Iisakki ja ehkä muutkin yrittävät suojella näillä jutuillaan muita paikallisia demarijarruja, niin se ei kyllä kannata omalta tai puolueenkaan kannalta. Yhteiskunnalle tekemästään karhunpalveluksesta ei kannata puhuakkaan….

    Irma T.

  5. avatar upouutta "demokratiaa" sanoo:

    Kiitos, Irma Taavela. On lohdullista, että joku ihan oikeakin ihminen:) näkee kirkkaasti tämän ”demokratia”pelin luonteen: joskus muinoin demarit potkivat lähinnä palloa, nyt vanhuksia.

Jätä kommentti

css.php